Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Огляд стейкхолдерів | Глава 10. Інформаційне суспільство та медіа

Інституції та законодавча база

Урядова координація:

З 2020 року, після об’єднання двох міністерств, Міністерство культури та інформаційної політики стало головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері медіа, інформаційній та видавничій сфері. Посаду заступника міністра з питань європейської інтеграції з червня 2022 року займає Тарас Шевченко.

Важливу органом у системі координації роботи медіа є Державний комітет телебачення і радіомовлення України. Він є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра культури та інформаційної політики. Держкомтелерадіо є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що бере участь у забезпеченні формування та реалізації державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, інформаційній та видавничій сфері.

Департамент інформаційної політики та інформаційної безпеки як структурний підрозділ Міінстерства займається реалізацією державної політики у сферах інформаційного суверенітету та інформаційної безпеки.

Незалежним органом медіарегуляції в Україні є Національна рада з питань телебачення і радіомовлення, що працює з 1994 року. Серед повноважень органу – контроль за дотриманням законодавства у сфері та участь у розробленні державної політики телерадіомовлення. 

Євроінтеграційний закон про медіа 2022 року посилив спроможність Ради займатися регуляцією роботи медіа. Серед іншого, надав можливість у виняткових випадках позбавляти ліцензії без рішення суду. Втім, ця новація загострила питання незалежності інституції, оскільки членів Ради обирають Президент і Верховна Рада.

Важливо зазначити, що закон про воєнний стан дає можливість військовим адміністраціям або військовому командуванню регулювати роботу засобів масової інформації.

Створене у 2019 році міністерство цифрової трансформації виконує функції, пов’язані з реалізацією інформаційного суспільства. Міністерство є центральним органом виконавчої влади, який відповідає за формування та реалізацію державної політики у сфері цифровізації, відкритих даних, національних електронних інформаційних ресурсів. Міністр цифрової трансформації Михайло Федоров також обіймає посаду віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій. У структурі керівників міністерства присутня посада заступника з питань євроінтеграції, яку займає Валерія Іонан. У складі міністерства також функціонує Директорат європейської та євроатлантичної  інтеграції, одним із обов’язків якого є регуляція у процесі наближення українського законодавства до acquis ЄС.

Також варто виокремити Національний координаційний центр кібербезпеки, робочий орган РНБО, якому надана ключова координаційна роль у забезпеченні кібербезпеки України. Як окрема установа працює Центр кіберзахисту Національного банку України, створений з метою ефективного функціонування системи кіберзахисту банківського та небанківського фінансового секторів України.

Законодавча база:

У Верховній Раді профільною структурою, що займається розробкою і розглядом законопроєктів, пов’язаних із медіа є Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики. Його очолює депутат Микита Потураєв. Іншим комітетом, чия діяльність пов’язана із роботою медіа є Комітет з питань свободи слова. В. о. голови комітету є нардеп Євген Брагар.

Узгодження аудіовізуального законодавства з європейським було однією із 7 рекомендацій Європейської Комісії, яку у червні Україна отримала для статусу кандидата на вступ до ЄС.  Зрештою, вони увійшли до переліку 2 із 7 рекомендацій, які були виконані українською владою повністю, згідно з оцінкою у червні 2023 року.

Рекомендації були виконані завдяки прийняттю двох законів у кінці 2022 – початку 2023 рр – базового закону про медіа (2693-д), який замінив собою кілька застарілих медійних законів в Україні, а також закону про рекламу (9206). 

Правові та організаційні основи державної політики у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектра регулює закон “Про електронні комунікації”, прийнятий у кінці 2020 року. Закон був прийнятий у рамках виконання угоди про асоціацію та передбачав імплементацію законодавчих актів ЄС. Протягом трьох років у нього вносились числення правки.

У 2021 році була затверджена нова стратегія кібербезпеки України.

Механізм громадського контролю

При Національній раді телебачення та радіомовлення діє дорадчо-консультативний орган — Громадська рада, до якого входять професійні некомерційні, недержавні організації, а також авторитетні фахівці, запропоновані громадськістю (професійними організаціями журналістів).

З 2021 року також працює громадська рада при Міністерстві Цифрової Трансформації України.Серед найвпливовіших громадських організацій, чия діяльність пов’язана з медіа та цифровим суспільством:
Інститут масової інформації
Детектор медіа
Iнтерньюз-Україна
Львівський медіафорум
Центр демократії та верховенства права
Інститут розвитку регіональної преси (ІРРП)
Лабораторія цифрової безпеки